Avem resurse? Facem față noilor provocări pe piața muncii?

3 lucruri esențiale care s-ar putea schimba în viitor, cum ne pot ajuta?.

Pandemia de coronavirus o să treacă. Se va găsi un tratament sau un vaccin. Vor fi descoperite autoimunizatele. Indiferent cum vom face asta, vom reuși să depășim această perioadă. Așa că munca de acasă nu o să mai fie singura variantă. Dar cum o să ne întoarcem la birou? Și, mai ales, cum va arăta acesta? 

Se va termina era birourilor open space? 

Experții spun că viața la serviciu ni se va schimba pentru totdeauna. Iar munca în spații deschise s-ar putea să fie doar o amintire. Este clar că cel puțin pentru perioada viitoare lucrurile trebuie să se schimbe. Este posibil ca spațiile de birouri delimitate să se întoarcă – celebrele cubicle-uri. 

Coridoarele vor fi mai mari, având în vedere că distanțarea socială va fi o prioritate în viitor. De asemenea, este posibil ca poziționarea la mesele de birou să se schimbe, iar oamenii să lucreze spate în spate, nu ca acum în linie sau față în față.

Cum ni se va schimba viața la birou? 

Fără doar și poate schimbările cele mai importante vor trebui făcute la nivel personal. Va trebui să purtăm măști, mănuși și să avem grijă să ne dezinfectăm în permanență. Iar îmbrățișările și strângerile de mână vor trebui înlocuite cu alte saluturi. 

Deplasările în interes de serviciu vor fi reduse semnificativ. Mai mult decât atât, având în vedere că întâlnirile online devin o normalitate și își arată totodată eficiența, este posibil să nu mai revină niciodată. Iar videoconferințele vor deveni o normalitate. 

Cum se va schimba raportul dintre companie și angajat?

Angajații vor trebui să se adapteze la noul context, de altfel un studiu recent realizat peste ocean de Have Her Back Consulting a arătat că oamenii sunt foarte îngrijorați de cum va arăta viața lor după pandemia de coronavirus. Mulți dintre ei își puneau problema cum o să poată să muncească în timp ce trebuie să aibă în continuare grijă de copiii care învață acasă. 

Dar nu doar ei trebuie să se adapteze. La fel trebui să o facă și companiile în care lucrează. Așa că studiul de mai sus a vrut să analizeze cum și-au ajutat companiile angajații, cum și-au adaptat politicile la noua situație și implicit care sunt nevoile angajaților. Și au propus două măsuri de care firmele ar trebui să țină cont în perioada următoare: 

1. Companiile ar trebui să continue să-și îmbunătățească politicile care vizează lucrul de acasă sau programul flexibil. Această idee este promovată în special de femei, tineri și persoanele în vârstă. 40% dintre cei care fac parte din generațiile Millenials și Boomers, femeile și mamele intervievate în acest studiu au declarat că nu au fost mulțumiți de politicile de muncă de acasă implementate de compania unde lucrau. Mai mult decât atât, nu mai puțin de 80% dintre intervievați au declarat că și-ar dori să poată lucra remote sau să aibă un program flexibil în viitor. Iar studiile îi susțin, arătând că ești mult mai productiv în aceste situații. 

În special în perioada de după ridicarea treptată a restricțiilor este important să ne ajutăm angajații să se simtă în siguranță. Ar trebui să le oferim toate condițiile pentru a evita orice pericol și ar trebui să îi încurajăm să decidă ei când și cum să se întoarcă la birou. Dacă job-urile pe care le au pot fi îndeplinite în continuare de acasă, ar trebui să le oferim această variantă. Iar dacă își doresc să vină la birou, să îi ajutăm să se (re)adapteze, propunându-le un program flexibil – eventual să vină câteva ore / zile la început și apoi treptat să ajungă la programul de dinainte de criză. 

2. Companiile trebuie să arată mai multă grijă față de angajați. Nu mai puțin de 90% dintre companiile care au arătat grijă față de angajații lor vor apărea în topul celor care își vor căuta un loc de muncă în viitor. Este o calitate pe care o poți obține foarte greu și care implică un cost destul de mare de timp, bani și resurse. Așa că ar trebui să faci totul pentru a o obține. Iar aceasta este șansa ta. 

Ce poți face? Poți să le oferi angajaților garanția job-ului și implicit a salariului sau să le oferi zile de concediu plătite.  

Aveți grijă de voi și de cei dragi. Și nu uitați, hidratați-vă, dormiți suficient și mănâncați sănătos! Iar dacă aveți nevoie de orice sfat din zona resurselor umane, suntem aici. we do HR. Let’s build together.

Întocmit,

Expert antreprenoriat

Niculai Mirela